Bij jou om de hoek
75 jaar ervaring
Spreekt jouw taal
Over ons

Kantoor Kersten, daar kun je op rekenen!

Bij Kantoor Kersten richten wij ons op het MKB, van bv tot zzp’er en particulieren. Voor de administratie of financiële en fiscale vraagstukken kun je bij ons terecht. We bekijken jouw situatie en geven advies op maat. Betrokkenheid, met beide benen op grond staan en vertrouwen zijn voor ons belangrijk. We zijn vooral actief in de regio West-Friesland.

Register Belastingadviseur

Frank Zwagerman

"Vanaf 1996 ben ik werkzaam bij Kantoor Kersten. Ik vind het iedere dag weer een prachtige uitdaging om de administratie en de fiscale aangiften voor onze klanten te mogen beoordelen en te bespreken. Met name het fiscale verhaal maakt het voor mij als belastingadviseur interessant door de vele wetswijzigingen die ieder jaar weer worden doorgevoerd. Belangrijk vind ik dat er ruimte is voor persoonlijk overleg in het digitale tijdperk waarin we leven."

Het team van Kantoor Kersten

Ons team bij Kantoor Kersten bestaat uit ervaren specialisten. Kantoor Kersten bestaat namelijk al 75 jaar, waardoor er veel kennis in huis is. Het team is goed op elkaar ingespeeld en we wisselen onderling zoveel mogelijk kennis uit. We blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen door het regelmatig volgen van diverse cursussen.

Salarisadviseur RSA

Frank Raven

"Het is alweer 30 jaar geleden dat ik door mijn latere schoonvader en toenmalig eigenaar Frans Kersten gevraagd werd de loonafdeling te runnen binnen de groeiende succesvolle familieonderneming. Als salarisadviseur wil ik een meerwaarde en vraagbaak zijn voor jou als ondernemer met personeel door je proactief te voorzien van kennis en kunde op salarisgebied. Als specialist ben ik aangesloten bij het Nederlands Instituut van Register Payroll Accounting. Door het behalen van diploma’s en Permanente Educatie zowel op salaris- als HRM vakgebied (denk aan contractadministratie/ontslagzaken) wordt geborgd dat wij als kantoor op de hoogte zijn en- blijven van kennis en vaardigheden voor het uitoefenen van ons vak. Ik neem deel in de kerngroep van de Vereniging van Nederlandse Salarisadministrateurs (VNSa) om in het vak te blijven door ontwikkelen. Mijn motto is dat samenwerking de sleutel is voor succesvol en toekomstgericht ondernemen."

Historie

Een missie voor een boekhouder

“Amsterdam – juni 1945. Vader Wim heeft de zware oorlogsjaren in Amsterdam overleefd. Het jonge gezin telt dan 2 kleine kinderen: Wim junior van bijna 2 jaar en Loes, 1 jaar. De hongerwinter van 1944 tekent zich af op z’n magere gelaat. Kleine Wim is ziek en heeft een drankje nodig. Vader gaat naar dokter Schlichting en vraagt om een drankje voor zijn zoon. Al snel gaat het gesprek van de dokter over het werk van vader: “Bent u boekhouder en ook belastingconsulent?” “Ja”, zei vader, “wilt u klant worden?” “Dat niet, maar een neef van me, die burgemeester is in Bovenkarspel, zoekt iemand die daar de zaak kan overnemen en de boekhouding kan leiden van de overleden eigenaar”. Dat overviel vader Wim wel, maar hij beloofde te gaan kijken. Op een fiets met antiplofbanden reed hij de lange weg van Amsterdam naar Bovenkarspel. Hij werd hartelijk ontvangen door burgemeester Elders, kreeg bruine bonen met spek te eten en bezichtigde het kantoor, waarna hij de lange fietstocht weer terug moest, belovende hier later op terug te komen. Eerst moest hij het een en ander overleggen met zijn echtgenote.

Citaat uit zijn verhaal: “Per Enkhuizer boot van de firma De Bruin arriveerden we enkele dagen later samen in Broekerhaven. We wandelden naar Bovenkarspel en werden wederom onthaald door de burgemeester. Omdat we nu wat dieper op de zaak en de consequenties in wilden gaan, logeerden we enkele dagen ten huize van de heer Willebrands, de betaalmeester van veiling De Tuinbouw. We mochten slapen in het kamertje en op het bed van de latere kardinaal.” (thans de woning van fam. Kager op de hoek van de Roseboomlaan – naast het voormalige postkantoor). Om een lang verhaal kort te maken: vader Wim kreeg vrij mandaat om over de kredieten te beschikken, nam de zorg op zich voor een extra gezin van 12 kinderen van de overleden eigenaar en werd voor 2 jaar benoemd tot directeur van het accountantskantoor van de fam. Jonkman gevestigd in de voormalige boerderij van de firma. Mantel. Hij mocht een 25-tal cliënten aanhouden, die hij in Amsterdam al op zich had genomen en burgemeester Elders zou binnen 3 maanden zorgen voor een geschikte behuizing ergens in Bovenkarspel of Grootebroek. “En zo gebeurde het, dat in september 1945 de verhuiswagen rolde voor Zesstedenweg 226 te Grootebroek, waar een nieuw leven werd begonnen.

Het pand Zesstedenweg 226 vóór de grote verbouwing.
Tot eind 1948 heeft vader Wim het pand gehuurd, daarna gekocht. Het was een voormalig waterschapshuis.

De grote verbouwing in 1953
Het gezin Kersten werd bijna elk jaar groter. In 1951 werd nummer 7 geboren en dat zou nog niet het einde zijn van de gezinsuitbreiding. Als pastoor Bijl op visite was geweest om een hint te geven over het Rijke Roomse Leven, dan wist men dat het (nog) niet genoeg was.

Het kantoor door de jaren heen
Ook het kantoor vroeg steeds meer ruimte. Van een kantoor in de woonkamer naar twee kantoorruimtes achter de bijkeuken. Later werd de tuin volgebouwd met een kantooraanbouw. Aan de noordwestkant werd een aparte toegang gemaakt voor de klanten met een halletje en een loket. In de 40-er en 50-er jaren groeide het aantal klanten gestaag. Honderden tuinders, vele middenstanders en overige ondernemers werden klant bij kantoor Kersten & Langewen. Was het niet voor de boekhouding of de belastingaangiften, dan was het wel voor verzekeringen of (regio-)bankzaken. Opa Langewen woonde en werkte deels in Amsterdam en deels thuis bij de familie Kersten. Piet Koning was de eerste kantoorbediende. Later kwamen Ans Sijm uit Westwoud en Jan Brandsen (hoofdzakelijk voor de verzekeringen) ook uit Westwoud en Jan Beerepoot (uit Hoogkarspel). Begin 60-jaren werkten naast vader Wim en opa Langewen wisselend zo’n stuk of 7 kantoormedewerkers in het bedrijf. Opa Langewen overleed in 1966 op 74-jarige leeftijd. Gedurende die jaren werd het tekort aan kantoorruimte aan Zesstedenweg 226 steeds nijpender. Bovendien moest het woon-werkpand plaats maken voor de uitbreiding van Stede Broec. Het woonhuis werd gesloopt (1969), maar het kantoorpand bleef nog enkele jaren overeind. De familie ging wonen in het voormalige woonhuis van de burgemeester, tegenover de Burg. Schrijnderlaan. Toen tandarts Van Lunen zijn pand aan de Stationslaan te Bovenkarspel te koop had staan heeft vader Wim Kersten dit gekocht en aangepast tot kantoorruimte. In 1978, enkele jaren vóór er sprake was van een centrumontwikkeling in Stede Broec, werd dit pand als kantoor in gebruik genomen en werd het oude kantoorpand gesloopt. Zoon Frans is eind jaren 60 in de zaak begonnen en werd na het volgen van een (avond)opleiding eveneens belastingconsulent. Reeds in 1978 ging hij een maatschap aan met vader Wim. Vader Wim, die sinds 1979 al tobde met zijn gezondheid was nog wel werkzaam, maar liet de leiding aan Frans over. Frans werd officieel eigenaar na het overlijden van Wim sr. De kantoornaam werd toen officieel: Kantoor Kersten.

Van toen tot nu
In de loop van de 80-er en 90-er jaren groeide het kantoor verder uit naar zo’n 15 medewerkers/sters nu. Van 2001 tot met 2014 is de zaak in handen geweest van Jos en Marja Molenaar en later André Lakeman en Diana Dekker. Per januari 2015 hebben Frank Raven en Frank Zwagerman samen een nieuwe koers uitgezet, waarbij samenwerking de sleutel is tot een succesvolle voortzetting. Onder hun leiding is het kantoor, samen met de vertrouwde aanspreekpunten succesvol voortgezet.